Vipuvoimaa EU:lta logo sivuston oikeassa yläreunassa EU:lta logo sivuston oikeassa yläreunassa ELY-logo sivuston oikeassa yläreunassa
Amorphisin Tomi Joutsen: "En anna paniikkihäiriön haitata elämää". Lue lisää. #Halataanko: Sosiaalinen kosketus on ystävyyden liima. Lue lisää. Kiekkosentteri Aapeli Räsäsen kotona ei ollut kiellettyjä puheenaiheita. Lue lisää. Huimaa: Pohjois-Savo täyttyy pienistä hyvistä teoista. Lue lisää
Viikon oivallus puhekuplassa, sydän nurkassa

Mielen hyvinvointi: mitä se on?

Jaa artikkeli

Mielen hyvinvointi kätkee sisuksiinsa monia eri muuttujia. Sillä on sekä universaaleja että yksilöllisiä piirteitä: osa piirteistä pätee jokaiseen ihmiseen, osa vain jollekin.

Kotimaisten tutkimusten mukaan suomalaisten mielen hyvinvointiin vaikuttavat erityisesti uni, liikunta ja ravinto. Eli ihmisen perustarpeet.

Entä jos kiinnittäisimme jatkossa enemmän huomiota nukkumiseen?

Kun nukut huonosti tai liian vähän, kiukutus ja verenpaine nousevat. Kun syöt huonosti, verensokeritasot järkkyvät, jaksaminen heikentyy ja kiukutus lisääntyy. Jos et liiku, et jaksa. Ja se kiukuttaa. Kaikilla mainituilla on suora yhteys myös fyysiseen terveyteen. Kiukutus on niin mielen kuin kehon oire.

Entä jos kiinnittäisimme jatkossa enemmän huomiota nukkumiseen? Nukkuminen vaikuttaa aivoterveyteen, sillä nukkuessa aivot puhdistuvat kuona-aineista ja latautuvat uuteen päivään. 

Riittävä uni edistää monipuolista ravitsemusta, sillä virkeänä ruokahalun säätely toimii järjellisesti. Hyvän unen avulla rasvaan ja nopeisiin hiilihydraatteihin liittyviä mielitekoja on helpompi välttää.

Rauhoitetaan yöt nukkumiselle ja jätetään somemaailma iltaisin rauhaan.

Kun ravitsemus on kunnossa, jaksamme nukkua ja liikkua paremmin. Urheilun harrastaminen esimerkiksi UKK-instituutin liikuntasuositusten mukaisesti lisää tutkitusti sydän- ja verisuoniterveyttä, vähentää tuki- ja liikuntaelinvaivoja sekä parantaa mielen hyvinvointia – masennus- ja ahdistusoireilu vähenee.

Ja kun liikkuu, nukkuu paremmin.

Eiköhän aleta huomioida monipuolinen ravitsemus entistä paremmin esimerkiksi kotimaisten satotuotteiden kautta. Rauhoitetaan yöt nukkumiselle ja jätetään somemaailma iltaisin rauhaan. Otetaan liikkuminen osaksi arkeamme yksin tai toisen kanssa.

Kuljetaan näillä askelilla kohti mielen hyvinvointia ja paremmin voivaa Pohjois-Savoa. Tehdään se yhdessä!

Viikon oivallukset on juttusarja, jossa työntekijämme nostavat esiin asioita, jotka ovat herättäneet ajatuksia kuntakierroksilla tai työn tuiskeessa.

 

Asutko Pohjois-Savossa, oletko työelämän ulkopuolella ja kaipaatko muutosta elintapoihisi? Osallistu Mieliteko-ohjelman elintapavalmennukseen!

 

Kirjoittaja

Liisa Pietikäinen

Mieliteko-ohjelman muutosvalmentaja

liisa.pietikainen@kuopio.fi