Vipuvoimaa EU:lta logo sivuston oikeassa yläreunassa EU:lta logo sivuston oikeassa yläreunassa ELY-logo sivuston oikeassa yläreunassa
Iisalmen Arska-täti - huima hyvän mielen lähettiläs. Lue lisää. #unelmoidaanko: Nightwishin Tuomas Holopainen: "Elämän tarkoitus on unelmoida ja tehdä kaikkensa, että unelmat toteutuvat". Lue lisää. #Mielitekopodcast: Professori Arto O. Salonen pohtii hyvän elämän edellytyksiä. Kuuntele. Dissosiaatiohäiriö vei laulajan vuosiksi sumuun – terapia pelasti. Lue lisää. #Riisutaanko: Vapauta mielesi pelosta, häpeästä ja ennakkoluuloista. Lue lisää.
Mieliteko-median valkoinen logo

Mieliteko-ohjelma solmi yhteistyösopimuksen Kauppakeskus Matkuksen kanssa

Jaa artikkeli

Teksti: Markus Laakso, kuvat: Katja Hedberg

Mieliteko-ohjelma ja Kauppakeskus Matkus ovat aloittaneet yhteistyön. Yhteistyö kiteytyy erityisesti kohtaamisiin, sillä Matkus tarjoaa Mieliteko-ohjelmalle erinomaisen mahdollisuuden tavoittaa kauppakeskuksen asiakkaat.

”Näimme huolestuttavat mielenterveysluvut meidän pohjoissavolaisten osaltamme ja totesimme, että meillä on suurena toimijana mahdollisuus hyödyntää voimavarojamme johonkin todella isoon ja merkittävään”, Matkuksen kauppakeskusjohtaja Minna Karppinen kuvailee lähtölaukausta kumppanuudelle.

 

Minna Karppinen, Matkus

"Meillä on yksi ja sama tavoite: saada pohjoissavolaiset voimaan paremmin", kiteyttää Kauppakeskus Matkuksen johtaja Minna Karppinen.

Asiakas tuodaan tärkeän asian ääreen

Matkus halusi juhlia kymmenvuotisjuhlavuottaan kuluvana vuonna näyttävästi mutta merkityksellisesti, joten merkkivuoden teemaksi valikoitui mielenterveys. Pohjois-Savon mielenterveysindeksit ovat valtakunnan heikoimmat. Kauppakeskus toivoi keskeisenä kohtauspaikkana ja isona työnantajana pystyvänsä rikkomaan mielenterveyden häiriöihin liittyvää häpeää ja salailua nostamalla aihepiirin esiin näkyvästi mainonnassaan psykoterapeutti Antti Ervastin tekstein ja graafikko Matti Pikkujämsän kuvituksin.

Yhteistyö Mieliteko-ohjelman kanssa oli looginen jatko Matkuksen merkkivuoden teemalle, mutta yhteistyö jatkuu juhlavuotta pidemmälle. Mieliteko-ohjelman tavoite on saada Pohjois-Savon hälyttävät mielenterveysindeksit laskuun, eli saada pohjoissavolaiset voimaan paremmin, mihin Matkuksen kampanjakin tähtää.

"Me tuomme asiakkaamme tärkeän asian ääreen, ja Mieliteko-ohjelma saa kauttamme näkyvyyttä sekä kohtaamispinnan ihmisille."

”Meillä on mahdollisuus tukea toisiamme hienosti. Me tuomme asiakkaamme tärkeän asian ääreen, ja Mieliteko-ohjelma saa kauttamme näkyvyyttä sekä kohtaamispinnan ihmisille. Nostamme mielenterveysteemaa esiin omassa markkinoinnissamme, joka ylittää kunta- ja kaupunkirajat ja nousee usein valtakunnalliseksi”, Minna Karppinen sanoo.

Kauppakeskusympäristö tarjoaa ihmisille matalan kynnyksen osallistua erilaisiin tapahtumiin, joissa tuodaan esiin Mieliteko-ohjelman toimintaa, kuten esimerkiksi hiljattain Matkuksessa lanseerattua kehukoppia, joka osoittautui huikean suosituksi. Se tarjoaa tilan myös asiantuntijakeskusteluille, näytöksille, ohjelmille ja tapaamisille muutosvalmentajiemme kanssa.

”On ollut upeaa havaita, kuinka laaja-alaisesti ja tosissaan Kauppakeskus Matkus on tarttunut ihmisten hyvinvoinnin edistämiseen."

”On ollut upeaa havaita, kuinka laaja-alaisesti ja tosissaan Kauppakeskus Matkus on tarttunut ihmisten hyvinvoinnin edistämiseen. Yhteistoimintamme ei todellakaan ole päälle liimattua ja keksittyä, vaan tavoitteemme ovat samanlaiset. Toivon, että Mieliteko-ohjelma pystyy tuomaan sopimuksen myötä myös lisäarvoa Matkukselle. On tärkeä muistaa, että hyvinvoiva liike-elämä tuo alueelle veto- ja elinvoimaa, mitkä ovat merkittävässä roolissa myös mielen hyvinvoinnin kysymyksissä”, sanoo Mieliteko-ohjelman johtaja Helena Länsimies.

Yhteistyö takaa kummallekin osapuolelle entistä vahvemmat verkostot ja kattavamman näkyvyyden. Viestinnällisen peiton kasvun odotetaan lisäävän vaikuttavuutta ja tuottavan myönteisiä tuloksia THL:n tutkimuksiin pohjautuviin Pohjois-Savon mielenterveysindekseihin.