Jaa artikkeli
”Parasta oli kokata, jutella ja hengailla yhdessä, mutta sain ryhmästä myös ihan oman ystävän”, iloitsee Mieliteon Humakin tiimin arjen taitojen ryhmään osallistunut.
Mieliteon Humanistisen ammattikorkeakoulun tiimi tarttui Suonenjoen lukion huoleen yksin asuvien vaihto-opiskelijoiden arjen hallinnasta. Tiimi toteutti Finest Future -ohjelman kautta vaihtoon tulleelle 19 opiskelijalle arjen taitojen ryhmätoimintakokonaisuuden loka-joulukuussa 2024.
"Sain ryhmästä myös ihan oman ystävän."
Suonenjoen lukiossa oli huomattu, että vaihto-opiskelijanuoret viettivät koulun ohella aikaa lähinnä asuntolassa, ja nuorilla oli vain vähän kosketuspintaa paikallisiin yhteisöihin. Lukion toiveena oli, että nuoret saisivat opastusta arjen sujuvuuteen.
”Suunnittelimme projektityöntekijöidemme Milla Bouquerelin ja Pauliina Salorinteen kanssa ryhmätoimintakokonaisuuden, jonka tavoitteena oli tutustua nuorten kanssa paikallisiin palveluihin ja harjoitella käytännönläheisesti yksin asuvan nuoren arjen taitoja, kuten ruuan valmistamista, siivousta ja tiskausta. Painopiste oli myös oman hyvinvoinnin ylläpitämisessä”, sanoo Humakin tiimin projektipäällikkö Anu Leskinen.
Suonenjoen lukion vaihto-opiskelijat ovat tulleet Suomeen pääosin Myanmarista ja Kiinasta. Suomessa nuoria on ollut vastassa uusi kieli, koulu ja kulttuuri.
”Suomeen tullessaan nuoret ovat kohdanneet isoja haasteita. Heidän on pitänyt nopeasti omaksua uusia asioita ja kantaa alaikäisenä vastuu arjestaan. Heitä ovat mietityttäneet arkiset kysymykset, kuin kehen ottaa yhteyttä, jos jääkaappi hajoaa, mitä tehdä, jos sairastuu, mistä löytää uuden vuokra-asunnon, tai millaisia harrastusmahdollisuuksia Suonenjoella on”, Leskinen sanoo.
Humakin tiimi otti nuorten toiveet ryhmätoiminnan suunnittelun perustaksi. Tiimin jäsenet ja vaihto-opiskelijat tutustuivat yhdessä paikallisiin toimijoihin, kuten Ohjaamon, nuorisotalon ja asumisneuvojan palveluihin ja paikallisiin harrastusmahdollisuuksiin.
”Saimme tätä kautta rakennettua nuorille tukiverkoston, joka vahvistaa heidän yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Verkosto tarjoaa apua arjen ongelmatilanteissa myös ryhmätoiminnan jälkeen”, sanoo ryhmää ohjannut Anu Leskinen.
"Tukiverkoston vahvistaa vaihto-oppilaiden yhteisöllisyyttä ja osallisuutta."
Nuoret olivat innokkaita oppimaan myös suomalaisen ruoan, kuten lihapullien ja kaalikääryleiden, valmistamista. Käytännönläheisen tekemisen ja ryhmäharjoitteiden myötä nuoret rohkaistuivat myös suomen kielen käytössä, mikä madaltaa kynnystä hoitaa asioita omatoimisesti ja vahvistaa osallisuuden kokemusta.
”Saimme myös tietää, että nuoret ovat vierailleet nyt itsenäisesti nuokkarilla, Ohjaamossa ja virastotalolla. Tämä on sitä parasta palautetta”, Leskinen iloitsee.
Suonenjoella toteutettu ryhmätoimintakonsepti mallinnetaan toimintaohjeineen ja sisältöineen lukion käyttöön myös tuleville Finest Future -vaihdon nuorille.
”Jos kunnissa on tarvetta vastaavalle yksin asuvien nuorten toiminnalle, meihin on voi olla rohkeasti yhteydessä. Voimme räätälöidä kokonaisuuden, joka vastaa paikallisia tarpeita ja tukee nuoria mahdollisimman hyvin”, Leskinen vinkkaa.