Vipuvoimaa EU:lta logo sivuston oikeassa yläreunassa EU:lta logo sivuston oikeassa yläreunassa ELY-logo sivuston oikeassa yläreunassa
Mieliteko-median valkoinen logo

Synkkä sohvaperuna treenaa puolimaratonille ja kertoo podcasteissaan, mistä liikuntakipinä syttyi

Jaa artikkeli

Kuka on Matti Halmetvaara, mistä on kyse Mielitekomatka-kiertueella ja mitä vlogeissa oikein tapahtuu?  Katso videomme, ja tule mukaan.

 

Teksti: Katja Hedberg, kuvat: Markus Laakso

Jos Matti Halmetvaaralle sanoi takavuosina, että irtaudupa sohvan pohjalta ja synkistä ajatuksistasi ja lähde liikkumaan, ei tapahtunut mitään.

Kun nyt eteen osuu huono päivä, Halmetvaara tietää, mikä nostaa fiiliksen ja kirkastaa ajatukset.

Hän lähtee salille tai lenkille.

Osana Mieliteko-ohjelman ja Rauhalahti Kuopio Maratonin yhteistyötä muutosvalmentajamme Halmetvaara lenkkeilee Pohjois-Savon kunnissa.

Kiertueen täydentää Mielitekomatka-nimiset vlogit ja podcastit, joissa Halmetvaara rohkeasti pohtii kokemustensa ja yllättävien näkökulmien kautta liikuntaa ja mielen hyvinvointia. Mukana on aina kiinnostava vieras.

Siitä syntyy pysäyttävää katseltavaa ja kuunneltavaa.

Vlogin julkaisemme media-alustallamme joka torstai kello 12, myös tänään.

 

Mies seisoo vauhdikkaassa asennossa, valmiina lähtemään juoksuun.

”Liikkumisessa ei ole enää kyse vain mieleni korjaamisesta. Nyt liikkuminen on minulle enemmän vapautta ja iloa kuin pakkosuoritusta”, toteaa Matti Halmetvaara, joka kiertää Pohjois-Savoa ja levittää maakunnan ihmisiin liikunnan ilosanomaa. 

Liikunnalla vahva yhteys mielen hyvinvointiin

Kääntyisivätkö Pohjois-Savon mustat mielenterveysindeksin luvut laskuun, jos maakunnan asukkaat liikkuisivat enemmän?

Liikunnan ja mielen hyvinvoinnin välillä on yhteys, sanovat tutkimukset. Niiden mukaan liikunta ehkäisee masennusta ja vähentää tätä kautta mielenterveyteen liittyviä ongelmia.

Me Mieliteko-ohjelman toteuttajat ryhdymmekin tartuttamaan liikkumisen iloa pohjoissavolaisiin.

Muutosvalmentajamme Matti Halmetvaara kiertää kevään ja kesän aikana Pohjois-Savon kunnissa lenkkeilemässä ja innostamassa pohjoissavolaisia pohtimaan liikunnan vaikutusta mielen hyvinvointiin.

Kiinnostavat vieraat tuovat podcasteihin yllättävää lisämaustetta.

Osana kiertuetta julkaisemme Halmetvaaran käsikirjoittaman 18-osaisen Mielitekomatka-podcastin, jotka julkaisemme täällä media-alustallamme joka torstai kello 12. Ensimmäinen vlogi julkaistaan 28. huhtikuuta. Podcastit voit kuunnella myös Anchorissa ja Spotifyssa.

Halmetvaara pureutuu podcasteissaan mielen hyvinvointiin liittyviin teemoihin, osittain myös liikunnan kautta. Kiinnostavat, osin hyvinkin tunnetut vieraat tuovat podcasteihin yllättävää lisämaustetta.

Voit bongata liikunnan ilosanomaa levittävän Halmetvaaran kuntasi raitilta tai torilta. Tuntomerkistä käy hehkuvan oranssinen juoksupusakka, jonka alla sykkii liikunnasta iloa saava sydän.

On aikoja, jolloin sama sydän löi totisempaan, jopa synkkään tahtiin. Halmetvaara onkin esimerkki siitä, mitä hyvää ja korjaavaa liikunta voi hauraaseen mieleemme tuoda.

Tämä on hänen tarinansa.

 

Kolmen kuvan sarja miehestä, jolla on joka kuvassa eri ilme.

Liikunta on vuosien myötä herättänyt Matti Halmetvaarassa laajan skaalan tunteita inhosta välinpitämättömyyteen ja uteliaisuuteen iloiseen innostukseen.

 

iloiset lapsuusmuistot liikunnasta - niitä ei ole

”En ollut lapsena niitä pikkupoikia, jotka rakastavat pallopelejä ja viilettävät lyhyetkin matkat luontevasti juosten. Lapsuuteeni ei liity muistikuvia liikkumisen ilosta.

Miksei? Ehkä minuun vahingossa tarttui tai tartutettiin leima ei-liikunnallisesta lapsesta. Kuulin usein, ettei haittaa, vaikken pidä liikunnasta. Taisin napata tästä identiteettiini palasen, jota itse vahvistin.

Huono liikuntanumero vauhditti käsitystä itsestäni liikkujana.

Koulussa olin hyvä oppilas kaikessa muussa kuin liikunnassa. Huono liikuntanumero todistuksessa vauhditti käsitystä itsestäni liikkujana.

Käänne tapahtui hitaasti. Ensimmäinen käännekohta oli, kun uusi nuori liikunnan ope toi ysiluokan tunneille uudenlaisen opettamistyylin. Hän asennoitui minuunkin rohkaisevasti ja sai tsempattua minua liikkeelle. Yhtäkkiä liikuntanumero oli kasi. Pöllämystyin – voisinko sittenkin, edes hiukan, olla liikunnallinen.

Huumaava tunne ei kantanut kauas, mutta mieleen jäi kokemus siitä, että edes hetken näin itseni liikkujana uudella tavalla.”

Sisäinen ääni oli vahva – en osaa, en kykene

”Kun aloitin opettajaopinnot, niihin sisältyi tietysti liikuntaa. Järki patisti lenkkeilemään, mutta sisäinen ääni torppasi yrityksen – en osaa, en kykene.

Kävin pari kertaa jopa lenkillä – kunnes kipinä sammui.

Opiskeluvuosina innostuin teatteriharrastuksesta, jonka kautta liikunta tuli elämääni vahingossa. Lämmittely ennen esitystä koreografin johdolla oli jotain, mistä pidin. Erään ohjaajan kanssa näytelmätreenit saattoivat alkaa jalkapallon pelaamisella umpihangessa.

Opintojeni loppuvaiheessa liityin miesten tanssiryhmään. Vihdoin liikunta oli kivaa! Kunpa olisin saanut tällaisia liikuntakokemuksia jo pienenä, ajattelin, ja vahvistin liikunnallista kuvaa itsestäni.

Tämäkään innostus ei kantanut. Kävin pari kertaa jopa lenkillä – kunnes kipinä sammui.”

Haahuilin salilla mutten tiennyt, mitä tehdä

”Valmistuin opettajaksi, mutta ajan myötä kiivas työtahti otti lujille ja vei lopulta voiton. Uuvuin ja sain masennusdiagnoosin.

Yritin vuosia selättää pahaa oloani omin voimin.

Yritin vuosia selättää pahaa oloani omin voimin. Ajattelin, että toivun, kun vain yritän tarpeeksi. Lopulta suostuin kokeilemaan terapiaa ja lääkitsemään huonovointisuuttani. Halusin lääkityksen mahdollisimman lyhytaikaiseksi ja siksi etsin muutakin, joka helpottaisi oloani ja keventäisi ajatuksiani.

Päädyin hankkimaan personal trainerin. Hän teki minulle oman saliohjelman, jota olen toteuttanut nyt useamman vuoden. Aiemmin haahuilin kuntosalilla omin päin, enkä tiennyt mitä tehdä.

Nyt liikun vähintään kahdesti viikossa. Jos menee pitempi aika, etten ehdi salille, kehoni ja mieleni alkavat kaivata rasitusta.”

 

Nuori ja vanhempi mies seisovat vierekkäin.

Podcasteissaan Matti Halmetvaara pähkäilee tärkeitä asioita myös kiinnostavien vieraittensa kanssa. Avausjaksossa hän saa eväitä Mielitekomatkalleen kohti puolimaratonia muiden muassa Juha Miedolta.

 

liikunta on täsmäisku huonoja hetkiä vastaan

”Työni Mieliteko-ohjelman muutosvalmentajana on tuonut minut nyt kovaan paikkaan. Teemme yhteistyötä Rauhalahti Kuopio Maratonin kanssa, ja kun tapahtuma alkaa lauantaina syyskuun neljäs päivä, olen lähtöviivalla.

21 kilometriä! Ei tästä helppoa urakkaa tule.

Olen luvannut juosta puolimaratonin. 21 kilometriä! Ei tästä helppoa urakkaa tule, takapakkeja on varmasti luvassa. Olen aloittanut lenkkeilyn monta kertaa, ja aina innostus on tyssännyt. Nyt, ensimmäistä kertaa, minulla on selkeä tavoite.

Liikunnasta on tullut myös tärkeä ikioma hetkeni. Minulla on kolme alle kymmenvuotiasta lasta, ja arki on hyvin täyttä. Liikkuessa saan keskittyä itseeni ja ajatuksiini.

Uskoni liikunnan vaikutuksesta onkin vahvistunut. Liikunta antaa virtaa silloin, kun sitä ei muutoin ole.

Liikunnalla on iso vaikutus myös mieleeni. Syksyt ovat aina olleet minulle hankalia aikoja. Nytkin syksyisin tunnistan huonoja päiviä, mutta enää en juutu pahaan oloon, eikä huono fiilis jää päälle.

Suuri vaikutus tähän muutokseen on ollut liikunnalla. Vielä muutamia vuosia sitten saatoin möllöttää sohvan nurkassa synkissä fiiliksissä. En jaksanut mitään. Jos minulle silloin olisi sanottu, että irtaudupa sohvan pohjalta ja synkistä ajatuksistasi ja lähde liikkumaan, en varmasti olisi lähtenyt.

Nyt kun kohdalle osuu huono päivä, totean, että tänä iltana pitää päästä liikkumaan. Liikunta on siis täsmäisku huonoja hetkiä vastaan. Liikkumisen jälkeen ajatukset ovat kirkkaammat ja fiilis parempi.

pari vinkkiä, jos kaipaat sohvallasi liikuntaa

"Liikkuessa moni mieltä askarruttava asia loksahtaa paikoilleen. Sohvaan juuttuessa ajatukset vain kiertävät kielteistä kehää. Liikkuessa huomaan etsiväni asioihin ratkaisuja myönteisyyden kautta.

Vaikka nyt tiedän omakohtaisesti liikunnan vaikutuksen mieleen ja kehoon, olen huono kannustamaan muita liikkeelle. Muistan, kuinka vahva on sohvan kutsu, ja kuinka monisäikeinen prosessi itselläni on liikunnan ilon löytyminen ollut.

Älä ahnehdi aluksi liikaa. Liiku vaikkapa kerran viikossa.

Kannattaa kokeilla samaa, minkä itse aluksi tein. Katso kartasta sopiva reitti, laita kännykästä kuulumaan puolituntinen mielenkiintoinen ohjelma ja päätä, että liikut ohjelman ajan. Hyvä aloitus voi olla vaikka 20 minuutin kävely.

Älä ahnehdi aluksi liikaa. Valitse mielekäs tavoite ja liiku vaikkapa kerran viikossa. Kun tulee hetki, ettei jaksa lähteä liikkeelle, älä jää mollaamaan itseäsi. Itse sorruin tähän aivan liian pitkään.”

Jospa podcastini herättää pohtimaan hyvinvointiasi

”Osana maratonurakkaani kierrän Pohjois-Savoa innostamassa ihmisiä liikkumaan. Tunnistat minut hehkuvan oranssista juoksupusakastani. Se on Mieliteon tunnusväri. Saa tulla jututtamaan!

Mielitekomatka-podcasteissani pohdin liikkumista, mutta myös vaikuttavat mielen hyvinvointiin ja mielentilaan vaikuttavia asioita.

Jokaisessa podcastissa seurassani on henkilö, jonka kanssa pähkäilen tärkeitä asioita. Ensimmäisessä jaksossa saan eväitä Mielitekomatkalleni kohti puolimaratonia muiden muassa Juha Miedolta.

Toivottavasti podcastit herättävät pohtimaan omia valintoja, mutta myös kohtaamaan itseään ja ajatuksiaan sekä hyvinvointiin liittyviä asioita.

Kuntakiertue ja podcastien teko jännittää. Huipentuma on lauantaina, neljäs syyskuuta. Aion olla armollinen itselleni. En tavoittele sankaritarinaa. Jos puolimaraton tuntuu ylitsepääsemättömältä, juoksen kympin.”

 

Lue uutinen yhteistyöstämme Rauhalahti Kuopio Maratonin kanssa.

 

Avainsanat

LiikuntaMielitekomatkamaratonrauhalahti kuopio marathonrauha